четвъртък, 14 април 2016 г.

Система за оценяване или какво значи да си книга на длъжност в Goodreads?


Ах, този любим Goodreads и неговата простичка система за оценяване, която всеки път щом трябва да оценя някоя книга, ме хвърля в дълбоки размисли и питанки колко звездички да дам и не изневерявам ли на системата си... отново? :)

Добре, че са книгите, които ме отвеждат до откровено възмущение в най-чистия му вид и ме карат да фантазирам какво значат тези пет звездички, иначе сигурно бих продължила на случаен принцип да ги раздавам.

С моето развинтено въображение, с което разсъждавахме над goodreads звездите, си поставихме абсурдния въпрос: „Ами, ако книгите бяха обикновени работници, търсещи своето място на пазара на труда на книгите?“

Затова си представете, че Goodreads е професионалната мрежа Linkedin за книги и че книгите знаят колко важно е да са с висок рейтинг, за да ги предпочетат пред други и да не загубят мястото си в нашите библиотеки. :Р


Ето го моят работен рейтинг за книги:

1 звезда - „Дисциплинарно уволнение“

Реплика: „Кажи „Сбогом“ на библиотеката, отиваш за рециклиране. Там те чака едно много по-светло бъдеще!“

Както на повечето работни места това се случва извънредно рядко, така и при рейнтинга в Goodreads това е рядкост. Поне за мен. Когато търся книга за четене, в повечето случаи веднага разпознавам онези книги, които НИКОГА не бих прочела и които още с първите двайсетина страници знам, че се подигравка с отсечените дървета, времето ми, любовта ми към книгите и въобще с всичко книжно и свято. Истински срам за мен самата е, когато книга, която оценям с 1 звезда е попаднала в библиотеката ми. Започвам да се чудя дали не губя книжното си моджо. :Р


2 звезди – „На изпитателен срок“

Реплика: „Мисля, че не се справи със задачата да ме заплениш. Нека видим дали след един-два месеца все още ще изпитвам потребност да те виждам на рафта.“

Това ми е любимият рейтинг за книги, които ме ядосват. За мен това са онези книги, в които намираш нещо интересно и любопитно, заради което да ги прочетеш докрай, но което не те докосва емоционално.. в положително-негативния смисъл. Може стилът на писане на автора да е посредствен или въобще да липсва. Може историята да не е история, която ще си спомняш след месец-два или нещо, което буквално по най-долнопробен начин се подиграва с твоите знания, убеждения, морални норми и ценности.
Това е несигурна длъжност. При първото разчистване на място в библиотеката и тези книги си заминават.


3 звезди – „Срочен договор“

Реплика: „Харесвам те и мисля, че може да имаме добри отношения,  докато не се появи някой по-добър роман от теб или просто настъпи време за промяна. Приеми го.“

Три звезди със сигурност давам на книга, чийто автор ме е пленил със стила си на писане. Само това да е, стига ми. Обикновено такъв рейтинг отива и към книги, които са ме развълнували и нещо в тях ме е докоснало по някакъв начин. Става ми приятно да ги гледам как запълват празното пространство в библиотеката и се сещам веднага щом ги погледна за какво иде реч. Истината е обаче, че при една криза на личността, професионално преориентиране или промяна на читателските ми интереси, тройките си отиват почти веднагически след претърпяната метаморфоза. :)


4 звезди – „Безсрочно обвързване“

Реплика: „Точно това търся в една книга. Остани на този рафт и ме радвай с присъствието и страниците си.“

Това са онези книги, които са взели част от душата ми и които са ме променили след като съм ги прочела. Онези истории в думи, след които са ти нужни месеци, за да се съвземеш и това... не се случва. Ти вече си друг човек, защото нещо ти е отнето и нещо ти е дадено. Та, тези мои книжни богатства не напускат библиотеката. Те се местят с мен от едно място на друго, докато смъртта не ни раздели. :)


5 звезди – „Раждането на една легенда

Реплика: „С теб можем да отидем навсякъде – на самотен остров... или ада, където си пожелаем.

Тук поставям книгите, които обичам да наричам „моите настолни библии“. Книги, които бих взела с мен, където и да отида по света и отвът него даже, защото те са част от същността ми. Такива книги са малко и затова би следвало да не удостоявам много други текстове с пет звезди. Уви, аз съм книгохолик и лесно се поддавам на изкушението, но въпреки това петте звезди винаги ще обозначават за мен книгите, които разказват твоя живот, защото си ги избрал да бъдат специални сред специалните.
Истината е, че петте звезди са изключително субективна оценка, но ако имаш правилното усещане за човека дал такъв рейтинг на книга в Goodreads и знаеш, че се доближава до твоята същност и поглед към живота, веднага бягай да купиш книгата. :)


Това е моята система за оценяване на книгите в Goodreads. Дано Ви е полезна или поне следващият път като умувате колко звезди да дадете, да се присетите за тази своебразна и абсурдна рейтингова система и с усмивка на лице да дадете безкомпромисно някоя и друга звезда. :)

Няма коментари:

Публикуване на коментар