сряда, 28 декември 2016 г.

Какво се случи с книжните ми цели за 2016 и какво предстои през 2017?

С началото на декември и особено с приближаването на последния ден от годината ме обземат мисли за това дали успях да постигна целите, които съм си поставила и какво ще правя през следващата година. Книгите, естествено, присъстват в тези размишления. Имат си отделен, напълно самостоятелен дял в мозъка ми. :)

Едно от най-добрите ми решения в края на 2015 година и началото на 2016, беше да напиша годишните си цели на едни сладки картончета, които нарисувах сама, за да мога постоянно да са пред очите ми, за да ми показват, че съм кривнала от пътя. :) Никак не е приятно като си разлистваш тефтера и хоп – целите ти! Гледаш ги все едно никога не си ги писал ти и си викаш, чакай да направя нещо по тях, че явно съм забравил, и така цяла година.

Книгите и четенето, естествено, си имаха отделно картонче само за техните си книжни нещица, с ясно определени цели за разширяване на книжната ми мания. Ето какви бяха:

1. Да прочета 50 книги. Дори за миг не се замислих да пропусна любимото си Goodreads challenge, но взех решение да променя системата си на отбелязване, тоест само книги и комикси, никакви манги. 

2. Да чета повече книги с над 600 страници. Забелязах, че дебелите книги винаги ги избягвам. Затова си казах защо пък да не се самопредизвикам да почета повечко такива.

3. Да довършвам започнатите поредици. Най-голямата ми драма. Никога, ама никога не завършвам дадена поредица като я започна. Не знам защо, но не ми се получава. Прочитам първа книга, максимум втора, и се спира до там. Затова реших, че 2016 е идеален момент да довърша каквото съм започнала.

4. Да чета книги на български автори. Когато решиш, че искаш да се правиш на много „голям“ и „страстен“ читател, но не си почитател на родните си автори, те хваща срам. Затова, без много умуване реших, че е нужно да дам шанс на българските автори.

Goodreads предизвикателството за прочетени 50 книги успях да го изпълня, някак си. Имаше един-два месеца, в които мразех да влизам в платформата, защото постоянно виждах, че съм еди-колко си книги назад и това много ме напрягаше. Колкото и да си казвах, че не е важно, не се получаваше. Тъпият надпис стоеше, зяпаше ме от левия долен ъгъл и като някакъв малък демон ме сочеше с пръст и поучаваше, че не чета достатъчно бързо и достатъчно много. Покрай това, опитите ми да прочета повече книги с над 600 страници и да довърша започнати поредици, се увенчаха с грандиозен провал. Прочетох едва една книга с 600+ страници. Завърших точно една поредица от три части в рамките на два месеца и то сега в края на годината, когато започнах да усещам, че няма време за каквото и да е. И най-края, прочетох само две книги от български автори. Не, че съжалявам, за която и да е от тези прочетени книги, но напрежението, което си причиних, за да се насиля да прочета тези неща, беше безумно, абсурдно и саморазрушително. А, откровено написано, нито една от книгите не беше много запомнящ се шедьовър. :)

Затваряйки страниците на последната книга от трилогията, която четох само до преди дни, осъзнах защо не ми върви годишното книжно предизвикателство, защо се чувствам сякаш не ми се чете, защо ми се иска да зарежа четенето. Забравих да се забавлявам и да си нося удоволствие с книгите. Съвсем простичко – започнах да се опитвам да отговарям на някакви (само в моята глава) критерии как би трябвало да се държи един истински четящ човек. 

Затова и тази година ще е годината не на целите, а на обещанията. Обещания да ценя себе си и книгите повече:

1. Няма да имам Goodreads предизвикателство. Това, признавам, ми беше трудно да го взема като решение, тъй като се страхувам, че ако няма цифра, която да гоня, ще се отпусна и няма да прочета абсолютно нищичко. На мен ми трябва нещо, което да ме мотивира, за да чета и обикновено тази функция изпълнява Goodreads. От друга страна, не успявам да се насладя напълно на книгите и четенето. На книжния хоризонт за 2017 година се виждат и книги на английски език, което значи, че ще съм двойно, ако не и тройно по-бавна в четенето. Също така, от толкова следене дали съм “on track” забравих да чета комикси. Затова тази година предизвикателството ми ще е отбелязано като 1 книга, за да мога да чета литература на АЕ; за да мога да се наслаждавам на книгите си, колкото време ми е нужно; за да си чета манги и комикси, без да се притеснявам, че ще изостана с книгите. 

2. Ще се забавлявам и ще се изненадвам с книгите. Забравих какво е това да влезнеш в книжарницата, да се разходиш между рафтовете и ей така да си купиш случайна книга, чийто автор не си чувал, нито пък заглавието ти е познато. Забравих какво удоволствие е да влезнеш в библиотеката и да излезеш с нещо ново и непознато за теб, което сигурно е старо колкото света, но на теб ти е интересно да го прочетеш. Само преди дни, поглеждайки в Goodreads годишната си книжна статистика видях, че съм давала много повече ниски оценки отпреди, и ми просветна. Насилвам се несъзнателно да чета книги само защото са нови. Само, за да съм в крак с новоизлизащите заглавия. Истината е, че много от тези заглавия не бяха моите заглавия. Така че спирам с това самонаказване и се връщам към старата си система. Ако някоя нова книга ми проговори – се купува и чете. Ако някое заглавие ми хване окото или ми се стори интересно – се чете. Точка. :Р Ще чета каквото ми душа иска и нищо друго. И, тъй като все пак обичам да пробвам нови жанрове, автори, заглавия и т.н. ще си позволя да се включвам в повече книжни предизвикателства - изненадващи кутии с книги, книжни маратони, тайна размяна на книги и т.н. Все дейности, които ти дават шанс да пробваш нещо ново за четене, да станеш част от един по-голям книжен свят и да се срещаш с нови хора, с които да споделяте една и съща книжна страст. 

Та, това е моята книжна резолюция за новата 2017. Обещания към самата мен. В крайна сметка книгите винаги са били моето спасение от реалността и това, с което си почивам от рисуването. Време им е да станат отново това, което бяха. Да видим дали ще си спазя обещанията или ще ги нарушавам понякога. Важното е накрая аз да съм доволна. Пък дори и това да значи, че цяла година ще чета любовни исторически романи. :Р



Вие как се чувствате по отношение на книжните си цели за 2016? Доволни? Или леко разочаровани като мен? Какво планирате за 2017? Дали нещата ще бъдат по-добри за Вас и книгите Ви? Ако желаете, може да ми споделете тук като коментар или на страницата ми във Facebook – Ari’s Dreamy Place. Винаги съм на линия за книжен разговор. Надявам се, да помогнах поне на една книжна душа да се почувства по-добре по отношение на книжните си цели за отминалата година и смело да го дава по-леко през новата.














4 коментара:

  1. Като човек, чието goodreads предизвикателство тази година бе 1 книга, те разбирам повече от добре. През 2015 осъзнах същите тези нещица, които си написала тук - че стремейки се да постигна поставените си цели, които далеч не са толкова важни, веднъж замислиш ли се, съм започнала да се отдалечавам от това, което трябва да бъде четенето, а именно наслада. Тази година ми бе малко по-добре, четях когато ми се чете, ако не ми се - правех друго, но пак усещах някакво напрежение, нещо като "не чети само кратки книги" или "не чети само един и същ жанр". Гадно си е, наистина, гадно си е да се чувстваш така, затова и през 2017-та, НАЙ-НАКРАЯ, ще изпълня заръката си и ще чета когато, каквото и колкото си искам. Извинявам се за дългия коментар, просто много се зарадвах, че някой споделя изцяло мнението ми и ти пожелавам успех в изпълняването на новите цели! А goodreads предизвикателството от 1 книжка е най-добрия начин, по който да започнеш - моето ще е такова и тази година. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, благодаря за споделения опит на човек, вече определил предизвикателството си като 1 книга. Аз като пишех поста и ми минаха мисли, че вероятно пак няма да бъда много спокойна, дори и да ми е само една книга предизвикателството, но това вече е въпрос на състояние на ума. Мога само да си обещая да се опитам да съм по-спокойна. Надявам се с течение на времето да го постигна. Успех и на теб с обещанието към себе си. Надявам се тази година да е още по-приятна по отношение на книги и четене за теб, а аз ще вървя бавно, но с голямо удоволствие също напред към книжната нирвана. :)

      Изтриване
  2. Повече от страхотен пост! За 2016 си бях определила предизвикателство от 40 книги, но с времето някак си изоставах и четейки, все се чувствах като на състезание. А четенето далеч не е това. Затова още през февруари промених целта си на 1 книга и наистина се почувствах много по-добре. Наистина е много важно човек да осъзнае истинския смисъл на четенето и да не го превръща в една безкрайна надпревара. (:
    п.п. Рисуваш вълшебно!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз бавно се усетих, че е най-добре да не се състезавам със себе си. Ама по-добре късно, отколкото никога. :)
      П.П. Благодаря. ^^

      Изтриване