неделя, 26 март 2017 г.

Как планирам и организирам живота си към момента?


Реших, че е време да пусна духа от бутилката и да дам шанс на манията си по планиране, организиране и правенето на всевъзможни списъци, да лети свободно. 

Причината за това решение е, че се вдъхнових да пробвам нова система за планиране от месец април и сметнах, че е добре преди да я включа към рутината си, да видя какво ползвам към момента, за да може след около три месеца да се върна назад и да преценя дали има позитиви или е пълна загуба на време. Макар, че при мен никога не е загуба на време да се потопиш в поредния тефтер, да си шариш и да дадеш на идеите в главата си визуален и писмен облик, все пак не е лошо да си направиш равносметка в някакъв момент. Надявам се, че може да се окаже полезно за някоя друга планираща душа като мен, която да вдъхновя да пробва някои от проследяващите планиращи системи, които аз ползвам към момента. Защо пък да ненауча и аз за някоя интересна и полезна система, която да пробвам. :)

Аз съм хартиена душа по принцип. Дай ми хартия и мастило да душкам и не ме търси повече. За някои неща обаче дигиталното следене е къде по-удобно и не се налага през седмица да го преписвам, за да е чистичко и пригледно. В електронен вид следя финансите, месечните цели за страницата ми и дневните задачи.

1. Финанси - бих казала, че това е може би най-важното нещо, което човек е добре да придобие навик да го следи. Дори само в това да се изразява планирането на една личност, ще му е от полза за цял живот. Аз следя финансовото си състояние от 2007 година, още преди да започна първата си работа. За тези десет години доста неща добавих и премахнах, но системата ми не се е променила много-много, придържам се към опростена екселска таблица. Разделям нещата на няколко големи категории и всяка категория си има подкатегории, където всеки ден (предимно вечер преди лягане) записвам разходите от деня. Големият недостатък е, че не можеш да видиш в подкатегориите за какво каква сума си похарчил, а виждаш общо за даденото перо. За мен обаче този подход е най-добър и има стопиращ ефект на подсъзнателно ниво. В момента, в който видя, че съм похарчила вече за този месец твърде много пари за книги, автоматично започвам да се въздържам. Ако реално не мога да видя колко пари са отишли към тази подкатегория, ще си мисля, че не са чак толкова много и ще похарча още доста. Действа ми като спирачки, което е търсеният ефект. Не е трудно човек да седне и да определи категориите на разходите си. Проблемът е с установяването на навика всеки ден да се записват. Пробвала съм на седмична основа и за мен не работеше, тъй като много неща се забравят, особено дребните суми, за които не винаги получаваш касова бележка. Пробвайте и вижте кой начин ще работи най-добре за вас, но не се отказвайте. Ако нямате до този момент установен подобен навик, то пробвайте едномесечното предизвикателство. В този случай ще значи да си дадете срок от един месец, в който да записвате всеки ден какво сте похарчили. Това е. Като приключи месецът сте свободни да не продължите. :Р



2. Ari‘s Dreamy Place – откакто създадох страничката си преди две години, търсех различни варианти как да следя целите си за развитие на малкия ми проект. Първоначално всичко беше в писмен вид, но да си кажа откровено, постоянно се налагаше местене на цели от един месец на друг или пълното им отпадане. Получаваше се така, че през седмица трябваше да преписвам таблицата, затова я преместих и нея в екселски вид. Тази система я ползвам от април 2016 година. Тук също се придържам към опростен вид – отляво записвам категориите, а отгоре са месеците на дадената година. В квадратчетата, където се събират категория и месец пиша конкретната цел(и). Това е добър вариант за ползване ако и вие сте решили да развиете свой интернет проект или искате примерно да развитието своята частна практика. Просто сядате, нахвърляте на хартия (или друг метод, който провокира мисловната ви дейност) категории, които искате да развивате и са важни за вашия проект. После планирате и целите месец за месец. Така аз имам визуално и цветно кодиране на всички задачи за страницата за месеца и мога да ги приоритезирам по седмици в последствие в работния си тефтер и да следя кое съм направила и кое не. Разбира се, никога не се натоварвайте прекомерно. Това действа много демотивиращо. Просто при приоритезирането, определете до две-три категории, където искате да свършите задачите и се концентрирайте върху тях и ако останалите планирани не успеете да ги направите поради редица други задачи от живота, да ви е все тая. ^^


3. Дневни задачи – за тях от декември 2016 година ползвам chrome приложението Momentum. Momentum е просто прекрасен. Всеки ден като си пуснеш браузъра получаваш снимка от някое красиво кътче на света, плюс мотивиращ цитат отдолу (къде бяха като ми трябваха такива :Р). Отстрани в десния долен ъгъл имаш малък изкачащ списък с “to-do” лист, в който вечерно време преди да легна записвам абсолютно всички задачи за утрешния ден, дори и това да включва „изхвърляне на боклук“. В средата е разположен голям часовник и под него имате възможност да напишете една главна цел за деня, която да свършите. Аз не ползвам тази част, тъй като не работи за мен. Моите проекти обикновено изискват повече от един ден да бъдат изпълнени и трябва да ги разбия на стъпки, а реално преди да почна самия проект не винаги знам кои са стъпките. За останалото обаче е просто прекрасно. Пробвайте, дори и да не работи за Вас, то поне сутринта ще ви зарежда с вдъхновение най-малкото. :)



Това са трите неща, които следя и планирам на лаптопа си и нямат цялостен писмен израз в някой от трите ми тефтера за планиране и организиране. А, ето ги и тефтерите:

1. Специален тефтер – Ранно подобие на този специален тефтер имам още от 12-годишна възраст. Събирах тестове на песни, цитати от прочетени книги и всякакви подобни глупости в тетрадка, а после в тефтери. Още си ги пазя и умирам от удоволствие като си ги преглеждам понякога. Изумявам се колко „тежки“ книги съм чела едно време, какви песни съм харесвала и въобще какви неща са ме вълнували. С течение на годините това специално тефтерче, се стараех да става все по-малко на размер и по-малко, тъй като то се намира постоянно в дамската ми чанта, ходи навсякъде с мен и ми е важно да е малко. Последното, което си купих и ползвам, е на малко повече от две години. В него обикновено нахвърлям идеи за проекти, бъдещи планове, събирам на едно място важна информация, до която имам нужда да имам достъп постоянно. Понякога имам и сбита информация от лекции, семинари и подобни неща, които съм гледала. Има всякакви важни за мен неща там. Трудно ми е да назова една конкретна цел, която изпълнява. Не е точно дневник, тъй като няма свободни писмени излияния, но и не е строго за планиране на целите ми. Той е просто животът и мечтите ми, събрани на едно място. :Р



2. Работен тефтер – новото ми най-любимо нещо. Започнах да ползвам такъв някъде от може би март 2016 година, тъй като усещах остра нужда да имам място, където мога да се развихря, да цапам, мажа, драскам и какво ли не, където и както си пожелая. Както споменах, аз мисля по-добре като записвам нещата на хартия. Тук идва основното приложение и цел на този тефтер. В него могат да се видят всякакви неща – адреси за пращане на коледни картички, планиране багаж и задачи за България, план за Inktober, план за някое придизвикателство или конкурс, картинка за някой книжен таг, цветни палитри на нови тънкописци и маркери, и т.н. Пълен миш-маш, но страхотен. От него тръгват нещата, които записвам в специалния тефтер. Първо тук в писмен вид нахвърлям и изчиствам даденото нещо, което е важно за мен в момента да планирам (примерно план как да подобря английския си език) и после го прехвърлям в специалния тефтер вече в изчистен и работещ вариант, който да ползвам за напомняне и следене. 



3. Тефтер за задачи – това е едно много малко и красиво тефтерче, което е разделено идеално за моята представа как трябва да изглежда един подобен тефтер. Има годишно разделение, после месечно и накрая седмично. Такова тефтерче ползвам от 2016, благодарение на моята прекрасна Марти, която ми подари първото тефтерче за Коледата на 2015 и сега ми подари ново за 2017. То е малко и удобно да се носи в чантата. Има малко припокриваща се част с начина, по който ползвам приложението Momentum, но не напълно. В това тефтерче можеш да планираш неща предварително. Ако знаеш, че на еди-коя-си дата имаш ангажимент можеш да го напишеш предварително. Ако работиш на смени е идеален за отбелязване на смените и така с един поглед да можеш да видиш кога си свободен и кога не. После седмично можеш да си планираш как да разпределиш дадени задачи. Аз обичам този подход, тъй като е от общото към частното. Използвам го също вечерно време, за да отбележа какво съм свършила, да погледна какво ми предстои цялостно и да планирам следващия ден в Momentum.



Това са нещата, които ползвам към момента. Звучат много, но реално не прекарвам повече от 20 минути общо на ден за тях. Е, отнема известно време преди човек да установи такъв ритъм, но ако сте планираща душа, то вероятно ще ви носи удоволствие, вместо да ви напряга. Обикновено, когато човек реши да започне да ползва нова система, тогава се губи най-много време за планиране кое как да изглежда и самото правене, но след това е просто следенето. :Р

Надявам се този ужасяващо дълъг пост да Ви е бил интересен и полезен и ще се радвам да ми споделите какво Вие ползвате за планиране и организиране на вашия живот. Обожавам такива неща и винаги съм любопитна да чуя другите какви системи ползват. ^^







2 коментара:

  1. Постът ти страшно много ми хареса.Аз съм от хората , който все си правят някакви списъци и обичат да записват всичко и общо взето и аз имам един работен тефтер, един за ежедневни задачи и един посветен на книгите , който чета. Много обичам да чета подобни постове за организиране и планиране , много ме зарадва, а тефтерите ти са много красиви , особено последния.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти. Радвам се, че ти е допаднал поста и тефтерчетата ми. Аз също обожавам да чета за организиране и планиране. Много ме зарадва, че горе-долу имаме почти същите приложения на тефтерите ни. Това е много забавно откритие. Признавам, че книгите са много застъпени в моите тефтери, но още не съм им дала възможност да си имат самостоятелно. Сигурна съм че е много интересно да си има човек специално за книгите. Ако имаш такъв пост посветен на него или нещо за организиране, ще се радвам да ми споделиш. Наистина обожавам такива неща. ^^

      Изтриване