неделя, 23 април 2017 г.

Reader problems book tag


Първият ми книжен таг за годината. Харесах си го още в края на миналата година, но музата за него я нямаше. Е, дойде му времето... :)


1. Имаш 20 000 книги в списъка си за четене. Как избираш кое да е следващото, което ще прочетеш? 
Малко ми е странно да приема, че имам толкова много книги в TBR списъка си, но да предположим, че е истина. Честно казано, нямам си никаква идея как избирам следващото си четиво. Случва се на магия. Все за някоя книга от толкова много ще й е дошъл моментът за четене. Така, че почвам с нея. 
Това, което мога да напиша е, че ще гледам всичките ми книги от списъка за четене да са добре изложени, на едно място, с ясно четими заглавия и автори, за да може като се чудя какво да чета, да ги разгледам и да видя коя книга ще ми „проговори“. 
Едно уточнение, под „списък за четене“ възприемам само книгите, които имам налични – хартиени копия в библиотеката си или качени на таблета ми. Всяка друга книга, която не е на едно от тези две места, а в разни други TBR списъци, е с пожелателен и бъдещ характер. :)

2. Прочел си вече половината от книга, но не я харесваш въобще. Захвърляш ли я или я дочиташ? 
Дочитам я, но кога точно се случва това е друг въпрос. Такива „изоставени“ книги ми морят съзнанието, докато не ги довърша. Принципно, гледам да я докарам докрай в рамките на един-два месеца, че да я отърся от системата си, а и хубавичко да я нахейтя, че да компенсирам усилията за четенето й и дадените пари. 

3. Идва краят на годината и ти си твърде близо, но и твърде далеч от завършване на предизвикателството си в Goodreads. Опитваш ли се да насмогнеш и ако да - как?
Това ми се случи веднъж с предизвикателството за 2015 година и съм открила прекрасен начин за справяне с този проблем – комикси и манги. Това е идеалният вариант за мен, тъй като обичам графични романи, обаче ги чета не толкова често, колкото искам. През 2015, когато в края на месец ноември осъзнах, че нещата с предизвикателството ми са много зле, изчетох доволно количество манги. За някой може да е „мамене“, но за мен си е чудесен начин да се разнообразя и да се отдам на нещо любимо, което обикновено пренебрегвам заради „нормалните“ книги, които ми гълтат повечко време. :)

4. Кориците на любимата ти поредица не си пасват. Как се справяш?
Примирявам се. Нямам нито една поредица в библиотеката си, но мога да дам пример с една от любимите ми поредици манга, при която от 9 том нататък се промени издателството, което ги издава, и естествено продължиха с различна корица, гръбче и размери. Не е много приятно като ти е любимо, но се примиряваш и си благодарен, че поне я издават. :Р 
Ако предположим, че имам любима поредица с такъв проблем, то вероятно ще направя всичко възможно да намеря изданията, които си пасват и са налични всичките книги от поредицата, ако трябва ще я събирам на чужд език, ама пак ще я имам цялата. Е, под чужд език, разбирам такъв, на който мога да се справя с четенето. :)

5. Всички, че и даже техните майки, обичат книга, която ти никак не харесваш. Как се справяш със ситуацията? 
Ами, чудя се няколко дни какво й харесват на тази книга. Но това трае, докато ме държи още адреналинът от прочита й. После минавам към следващото четиво и спира да ми е любопитно. Като цяло въобще не ме тревожи, че аз не харесвам, нещо, което всички останали. Напротив, това понякога ме кара да се чувствам доста жива. :)

6. Четеш книга и си на път да се разплачеш на обществено място. Как се справяш? 
Спирам с четенето, отбелязвам докъде съм стигнала, надигам поглед и се оглеждам, опитвайки да си изпразня съзнанието като се концентрирам върху това, което виждам около себе си. Открила съм, че монотонният ритъм на заобикалящата ни среда, много помага за успокояване. По-често обаче се смея на книгите си, отколкото плача, но схемата е същата. Прости като ми е смешно – погледът ми не е премрежен, а само глупава усмивка стои на устните ми. 

7. Продължение на книга, която обичаш, тъкмо е излезнало, но си забравил много от първата книга. Ще я препрочетеш?
Не, нито ще направя нещо друго, за да си я припомня. Почвам втора част и в процеса на четене, обикновено много неща си припомням. А и ако толкова много неща съм забравила, ами е любима книга, доста ще се замисля над това дали наистина ми е любима. Помня много добре какво се случва в любимите ми книги (че и не само в тях, за мое съжаление) и ако съм забравила почти всичко, значи не ми е любима и не си струва да чета продължението. :)

8. Не искаш да даваш книгите си на заем на никой. НИКОЙ. Как любезно отказваш на хората, когато те попитат? 
Аз и любезност, когато се касае за даване на МОИТЕ книги, са две несъвместими неща. Като малка, когато бях наивна и не можех да казвам не, бая книги така си останаха в чужди ръце. Обаче пораснах и сега още преди някой да попита за дадена книга, ясно давам да се разбере, че няма да го бъде. Отнема много време и усилия от страна на желаещата страна да получи книгата за четене, за да им я дам и то с много ясни условия – как да се грижат за книгата и кога е крайният срок да ми я върнат. В последните две години съм на нов принцип - когато давам книга, значи я подарявам. Ама това се получава, заради променените обстоятелства в живота ми, които не ми позволяват да задържам за библиотеката си всички прочетени книги. Тези, които остават, освен в моите ръце, другаде не ходят. :)

9. Книжно СДВ. Започнал си и си зарязал пет книги през последния месец. Какво правиш, за да се справиш с reading slump-а?
Пет книги е максимумът, който си позволявам в активния ми списък за четене. Ако съм почнала пет книги едновременно и не мога да прочета нито една, то си е направо трагедия. Насилвам се да чета. Задавам си минимум норма от 20 страници да прочета в днешния ден и после мога да я оставя. Обикновено, не я оставям, защото ми става интересно, но дори и да я оставя, защото е четиво, което никак не ми допада, на следващия ден продължавам по-същия начин, докато я приключа. Друг вариант е да се опитам да довърша най-кратката от започнатите книги по-същата схема с минимум страници за четене. Когато успея да завърша поне една от активните книги, това ми повдига духа, а и ми дава шанс да подхвана нещо за четене, което е специално за такива неприятни reading slump ситуации.

10. Излизат толкова много нови книги, които си умираш да прочетеш! Колко реално си купуваш? 
Трагедията на всеки четящ с мечта за красива и голяма библиотека. Книгите, които искам да прочета са адски много и реално не мога да купя всичките, а и не мога да си позволя да държа такова голямо количество. Затова си имам списък, където отбелязвам всички книги, които са ми направили впечатление и желая да прочета. Изчаквам известно време (седмица, месец) и тогава сядам и си купувам не повече от 4-5 наведнъж, освен ако няма някое хубаво намаление, тогава мога да си позволя още двечки. 

11. След като си купиш новите книги нямаш търпение да ги подхванеш, но колко дълго те остават на рафтовете преди наистина да стигнеш до тях? 
Много труден въпрос. Забелязвам, че поне една-две от закупените книги ги прочитам в следващите два месеца след покупката, но останалите могат да стоят в библиотеката ми с години. Това не ме притеснява. Знам, че ще им дойде моментът. А и човек трябва да има налично количество книги за избор за четене за черни книжни дни. Как ще го постигнеш ако си купуваш толкова, колкото четеш? :)


Това беше от мен. Надявам се да не Ви доскучах с дългите си отговори, ама аз кратки книжни тагове не умея да правя. Ако Ви харесва и още не сте го направила, чувствайте се свободни да го направите. Много забавно тагче за себеопознаване.



2 коментара:

  1. Първо да те поздравя за снимката с името на тага - много оригинално. И аз съм мислела подобно нещо, но ме мързи, пък и не мисля, че ще ми се получи. Позната история с изтърпяването на дадена книга само за да се нахейти хубаво по-късно, но при мен този принцип вече не се изпълнява. Напълно съм съгласна и с препрочитането на предишната книга от любима поредица. Като цяло отговорите са доста пълни и хубави. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря. Аз съм си го превърнала в традиция да правя заглавието на тага в някакво дудълче. Радва ме поне за момента. За изтърпяването на книгите, адмирации, че при теб този принцип не го използваш. Аз още не мога да го превъзмогна този навик, а смятам, че щеше да е по-добре да умея да ги изоставям ако наистина не си струват усилията, ама карай. Благодаря за добрите думи за тагчето. ^^

      Изтриване