понеделник, 26 март 2018 г.

Как планирам и организирам 2018-та година



На точно този ден преди година публикувах подобен пост – “Как планирам и организирам живота си към момента?“, в който подредих мислите си и споделих каква е системата ми за планиране и организиране, която ползвах към дадения момент. Малко ме хвана срам като прочетох отново поста си и се изумих колко наивно звуча, но като цяло не съм писала глупости, което е чудесно успокоение. 

Доста неща се случиха и промениха от тогава, но в основата си системата ми си е все същата, само броя (и размерите) на планерите и таблиците се промени. :Р 

През 2018-та нещата, които следя, планирам и организирам, могат да се разпределят в три основни категории – финанси, личен живот и Ari’s dreamy place. Трите категории се преприлат една в друга и затова ще Ви споделя как планирам и организирам 2018-та година в списък по ползвани инструменти и тефтери, а не по категории. 

01. Таблица “Финанси“ / Finance Excel Worksheet - аз предпочитам дигиталния начин за следене на приходи и разходи, тъй като excel извършва събирането и изваждането вместо мен. Моята таблица се е променила много малко за изминалата година. Принципът на следене на финансите ми е простичък – през деня събирам касовите бележки или си записвам в бележка на телефона всякакви суми, за които нямам касов бон, за да не ги забравя. След това вечер във времето ми за планиране за утрешния ден сядам и нанасям в таблицата всички приходи и разходи от деня. 


02. Таблица „Хобита“ / Hobbbies Spending Excel Worksheet – нещо ново, което реших да интегрирам в системата ми за следене на разходите тази година е съвсем изчистена и елементарна екселска таблица, в която записвам по категория, наименование и цена, всички разходи, свързани с моите хобита. Отделните общи суми за хобитата ми по перо присъстват като разходи в основната ми таблица за следене на финансите, но са част от по-голяма категория и се загубват в общата сума накрая. С тази таблица мога да видя какво точно съм купила и как се движа по отношение на бюджета ми за хобитата. Много е полезно, тъй като гледайки как общата сума за разходи на хобитата ти расте, се стряскаш и се спираш в желанието си да си вземеш още една книга или комплект цветни моливи. А и много бързо ти става ясно как и за какво точно си похарчил малко състояние... :Р 


03. Таблица “Ari‘s Dreamy Place” – използвам тази таблица, за да съм сигурна, че всичко, което желая да пробвам и направя по отношение на страничката ми Ari‘s Dreamy Place като проекти има отделено време и място в плановете ми за дадения месец. Също така ми служи чудесно като ориентир да знам кога прекалявам с нещата, които искам да творя, пиша и създавам. 
Таблицата леко се промени от предходната година, но най-общо е все същата като вече съдържа в себе си място за отбелязване на годишните проекти, отделни графи с идеи за творене, писане, комикси, видеа и т.н. Основната част си остана тази с разпределянето по категории с цветно кодиране дейностите за даден месец, които искам да изпълня. 


04. Trello App – открих Trello в края на 2017-та година и с началото на 2018-та го интегрирах в системата ми на планиране. Приложението има безплатна версия, която за момента ми върши страхотна работа. Може да си го инсталираш на лаптопа и на телефона като така двете се синхронизират по между си за секунди ако имат достъп до интернет. Ако нямат, показва нещата от последното синхронизиране. Трудно ми е да опиша колко е разкошно, затова ако Ви е любопитно да научите повече - разгледайте сайта на приложението.
Аз ползвам Trello, за да следя личния си живот и Ari’s dreamy place. Имам две отделни дъски за двете големи категории и вътре във всяка дъска имам листове (както се наричат в приложението), които отговарят на важни подкатегории и във всеки лист имам добавени карти, които отговарят на проекти и задачи, отнасящи се за дадения лист. Може да си правиш check list-и, коментари, да прилагаш снимки и файлове, но най-любимата ми част е цветовото кодиране. На скриншота виждате двата цвята, които ползвам към момента – жълтият цвят означава, че тази карта е активна този месец и изисква действие от моя страна, а оранжевият цвят определя, че тази карта е насрочена да предприема действия по нея през текущата седмица. С един поглед знам колко и какво имам да свърша. Пълен разкош, определено проверете това приложение. Дори само него да ползвате, мисля че ще открието огромна разлика в качеството на планиране на живота Ви. 


05. Blush Blossoms Passion Planner / Планер „Ежедневие“ – целта ми с този планер е основно да планирам и организирам ежедневието си така че да имам време и място за всички неща от лично, творческо и планиращо естество, както и да следя всъщност как съм използвала времето си на дневно, седмично и месечно ниво. И искам само да спомена, че планерът е колкото красив, толкова и кошмарно абсурден и това ще ми е с него – тази година и се спасявам. 


06. Grey Leuchttrum 1917 / Тефтер „Всичкология“ – в статията си от 2017-та този тефтер го наричам „специален тефтер“ и той определено е такъв, тъй като в него има всичко – журналстване, статистики, бележки, цитати, списъци, рецепти, и т.н. Предишният ми беше малък лилав Moleskine, но през юни 2017-та се сдобих с този сив Leuchttrum 1917, който започнах да ползвам за тази цел и който определено дава повече пространство за разгръщане. Тъй като през повечето време съм си вкъщи, необходимостта да ползвам малко тефтерче изчезна и определено оцених удоволствието от това да твориш и пишеш на по-голямо пространство. 


07. Yellow Leuchttrum 1971 / Тефтер “Работни книги“ – в този тефтер намериха място три различни работни книги, които попълвам през годината. Това са Artist of Life 2018, Your Best Year 2018 и Kakebo 2018. Трите книги са комбинация от въпроси, списъци и упражнения за личностово развитие, продуктивност, саморефлексия, финанси, и т.н. 
Kakebo е конкретно за планиране на бюджет и ми е най-любимата от трите. Artist of life е по-скоро насочена към self-love & self-care, а Your Best Year е насочена към продуктивност и личностово развитие. Трите работни книжки могат да се купят в книжен или електронен вариант (без Kakebo) и да се попълват направо, но тъй като са различни размери и заемат място, реших да ги събера в един тефтер, където да си ги направя красиво и да ми е удобно да записвам нещата. 


08. Бележник „Дневни задачи“ / Daily To-do Notepad – почти до края на 2017-та година ползвах Todo листа на приложението Momentum за Chrome (коментирала съм повече за него в предишната статия). Вероятно щях да продължа и през 2018-та да си попълвам задачите за деня в него ако в един момент нямаха бъг, при който всяка дума, която напишеш излизаше с главна буква и мен това ме побърка. Затова взех един обикновен бележник и така започнах да записвам на ръка всичките, дори и най-дребни задачи, които имам за деня, на този бележник, който стои на бюрото ми и имам постоянен визуален достъп до него. Бъгът в Momentum го оправиха, но аз открих, че ми харесва да си записвам дневните задачи на бележник, в края на деня да откъсна листа и да ползвам нов, сякаш почвам новия ден на чисто. Прекрасно усещане. 

09. Бели листи / Scrap paper – никога не е е излишно да имаш под ръка бели листи, които да ползваш за всякакви глупости от пробване на химикалки, флумастери и маркери, през нахвърляне на мисли за идея, докато я изчистиш, до чисто и просто драскане с химикалката, когато имаш нужда да унищожаваш. Аз, уви, нямам принтерна хартия при мен, но пък имам разни евтини тефтери, които съм купувала, защото нещо ме е привлякло и не съм могла да устоя. Ужасни са за ползване, но за бележки, драскане и подобни, са идеални. Късаш, ползваш, преписваш, смачкваш и хвърляш без да ти пука. Преди ползвах т.н. „работен тефтер“, но колкото й да ме радваше след като го изписах, осъзнах че не е достатъчно добре изглеждащ да го запазя, а същевременно в него имах доста важни неща, за да го изхвърля просто. Наложи се сериозно прехвърляне на информация. Затова преминах към ползването на бели листи или листи от евтин тефтер, когато ми потрябват да нахвърля нещо на чернова. 

Това бяха всички неща, които ползвам, за да планирам и организирам 2018-та с надеждата да е една по-добра година от предходната. В първия момент може да изглежда като много, но ако си дадете възможност да се отръпнете и помислите, ще видите, че повечето неща не изискват много време за попълване. Единствено, създаването им в началото е това, което изисква повече усилия, мислене и време, но един път готови – сядаш и се наслаждаваш на процеса на попълване. 

Надявам се да открихте нещо ново, което може Вие да пробвате и интегрирате във Вашата система за планиране и организиране. Ако ползвате някое интересно приложение, техника, инструмент, планер, работна книга и т.н., който много Ви харесва, моля Ви, споделете ми, за да го пробвам и аз. Обожавам да пробвам нови неща, особено щом става дума за планиране и организиране. :) 

Благодаря Ви, че стигнахте до края. До следващия път! 

















Няма коментари:

Публикуване на коментар